Hoe komt u van beenpijn af?

Veel mensen hebben in meerdere of mindere mate last van beenpijn. Beenpijn is een zeer breed begrip, want er zijn veel plekken in het been waar pijn aan kan ontstaan. Onder beenpijn vallen onder andere klachten aan de heup, de knie of de enkel. Er zijn verschillende soorten beenpijn te onderscheiden. Musculoskeletale beenpijn, is een probleem aan de botten, spieren of pezen. Dit is de meest voorkomende vorm van beenpijn, veelal ook te zien bij sporters. Heeft u last van vasculaire beenpijn, dan gaat het om een probleem met de bloedvaten. Spataders en trombose zijn hier een vorm van. Dan is er ook nog neurogene beenpijn en deze pijn wordt veroorzaakt door bijvoorbeeld een beschadigde of vastzittende zenuw.

Wat zijn de verschillende soorten beenklachten?

Beenpijn kan allerlei soorten beenklachten geven. In het ergste geval is lopen bijna niet meer mogelijk en wordt u erg beperkt in uw bewegingsvrijheid. Beenkramp is een veel gehoord symptoom van beenklachten. U voelt dan krampen tijdens het lopen, maar kramp kan ook opzetten tijdens het zitten of liggen. Andere soorten beenklachten zijn bilpijn, heuppijn, kniepijn en kuitpijn. Door een val of tijdens het sporten kan acute been pijn ontstaan en meestal zijn spieren, pezen en gewrichten hiervan de oorzaak. Ook al heeft u maar af en toe last van beenpijn. Het is nooit verkeerd om een afspraak met de fysiotherapeut te maken. Door blijven te lopen met klachten, kan de pijn op den duur verergeren.

Welke been behandeling kan de fysiotherapeut uitvoeren?

Welke been behandeling u nodig heeft bij beenpijn, is afhankelijk van de oorzaak. De fysiotherapeut kan dit voor u onderzoeken. Als de oorzaak eenmaal gevonden is, dan is een gerichte behandeling mogelijk en uiteraard in samenspraak met u. Als beenpijn is ontstaan door sporten, dan is sportrevalidatie een behandeling die voor u van toepassing kan zijn. Bij beenpijn waar u niet zo gemakkelijk de oorzaak van kunt bepalen, kan de manuele therapeut uitkomst bieden. Soms is houdingstherapie voldoende, zodat u beenpijn kunt voorkomen door een aangepaste houding.