Wat is de oorzaak van heuppijn?

Als u heuppijn ervaart, dan vraagt u zich ongetwijfeld af wat hiervan de oorzaak kan zijn? De oorzaken kunnen divers zijn, maar meestal is er sprake van het trochantair pijnsyndroom. Dit is pijn bij het bot van heup, waar de pezen en spieren bij elkaar komen. Er kan sprake zijn van een beschadiging van de spieren of pezen, een ontsteking, ophoping van kalk, slijmbeursontsteking of u heeft last van slijtage, ook wel artrose genoemd. Het laatste geval komt vaak voor bij vrouwen op leeftijd. Het is verstandig om bij heuppijn een afspraak met een fysiotherapeut te maken. Zo kunt u aanhoudende klachten en pijn voorkomen.

Welke soorten heupklachten heeft u?

Net zo divers als de oorzaken zijn, kunnen ook de klachten zijn. De meeste mensen met heuppijn zullen een pijn voelen bij het lopen, het zitten en liggen. Dit is lastig, want als u in de ruststand al niet ontspannen kunt zitten, dan heeft dit weer andere klachten tot gevolg, zoals slapeloosheid. Zware heupklachten kunnen u aan huis gekluisterd houden, zodat u uit het sociale leven raakt. Voor zowel u dagelijkse leven als de heup zelf, is het verstandig om de normale gang van zaken door te laten gaan. Ook als u pijn voelt, blijft bewegen gezond. Met fysiotherapie is het mogelijk om pijnklachten te laten verminderen.

Waaruit bestaat een heup behandeling?

Een heup behandeling kan uit verschillende soorten behandelingen bestaan. Dit is vooral afhankelijk van de oorzaak van heupklachten. De manuele therapeut kan een goede behandeling geven bij pijnklachten aan de heup. Manuele therapeuten zijn opgeleid om mensen pijnloos te laten bewegen. Met de nodig behandelingen, maar ook oefeningen die u leert, zijn pijnklachten voor een groot deel te verhelpen. Als de oorzaak te vinden is in een verkeerde houding, dan is houdingstherapie de oplossing. U leert een andere houding aan te nemen, waardoor heupklachten zijn te voorkomen.