Laat RSI behandelen om erger te voorkomen

RSI staat voor ´Repetitive Strain Injury´. Dit houdt vooral in dat repeterende bewegingen en lang in dezelfde houding zitten bepaalde klachten kunnen veroorzaken. Bij RSI gaat het om klachten in de nek, schouders, armen, ellebogen, polsen, handen en vingers. In bepaalde beroepsgroepen is RSI vrij gebruikelijk. Daarom wordt er op kantoren veel aandacht besteed aan een goede zithouding en ergonomische kantoormeubels. Heeft u ook last van bepaalde klachten die op RSI kunnen wijzen? Blijf er niet mee rondlopen, want dan kunnen de klachten erger worden. Laat klachten behandelen door een fysiotherapeut, die u kan begeleiden naar een betere houding en omstandigheden.

Wat zijn de meest bekende RSI klachten?

In plaats van het benoemen van de algemene term RSI, wordt er ook wel eens een specifieke aandoening genoemd, zoals een muisarm of tennisarm. Doorgaans ontstaan RSI klachten heel geleidelijk. Het begint vaak met tintelingen in de arm, hand of vingers of een verdovend gevoel. Als u hier niets aan laat doen en u verbetert niet de omstandigheden, dan kunt u last krijgen van pijn en stijfheid. Het gebruik van bijvoorbeeld een muis of andere dingen u wilt oppakken, zullen pijnlijk worden. Door stijfheid kan het voorkomen dat u niets meer kunt oppakken. RSI klachten kunnen zich ook verspreiden naar andere onderdelen van het lichaam. Een fysiotherapeut kan u helpen om uw situatie te verbeteren.

Welke RSI behandeling bij een fysiotherapeut?

Een RSI behandeling bij een fysiotherapeut gaat niet alleen om het behandelen van uw RSI klachten. Als u namelijk op dezelfde wijze blijft werken of veel in dezelfde houding blijft zitten, dan lost u uw klachten niet op. Een groot deel van de oplossing en dus onderdeel van de RSI behandeling, ligt bij u. U zult op uw werk of in de thuissituatie uw omstandigheden moet wijzen. Dit is een wijziging van houding én gedrag, waarbij de fysiotherapeut u kan helpen om dit te implementeren.