Wat kunt u aan ischias doen?

Ischias is geen aandoening op zich, maar is een symptoom in de vorm van een zenuwpijn, doordat u een probleem heeft in uw onderrug. Het symptoom ischias is afgeleid van de ischiaszenuw. Dit is de langste zenuw in het lichaam en loopt vanaf de onderrug door naar de voet. Als u last heeft van pijn aan de achterkant van uw been of in de lage onderrug, dan kan het zijn dat u de ischiaszenuw voelt. Ischias kan pas verholpen worden, als u iets doet aan de problemen in de omgeving van de lage rug. Bij ischias is het gebruikelijk dat het om één van de beide benen gaat waar u de pijn voelt.

Welke ischias klachten kunt u ervaren?

Een zenuw is zeer gevoelig en zit er juist om pijn te laten voelen. De zenuw is een waarschuwingssignaal dat er iets mis is. Zo ook met de ischiaszenuw. U voelt vooral een scherpe pijn in het been of in de bil. De pijn kan uitstralen naar het onderbeen en zelfs naar uw voet of tenen. Naast pijn, kunt u ook andere ischias klachten ervaren, zoals een doof gevoel of tintelingen in uw been, bil, voet of tenen. Het is ook mogelijk dat u voortdurend spierkrampen krijgt in uw been. Erg hinderlijk is het ook als u voortdurend pijn heeft bij het langdurig zitten, liggen of staan. Dit is vooral het geval als u dit in één bepaalde houding doet.

Kan een ischias behandeling met fysiotherapie helpen?

Een fysiotherapeut kan u zeker helpen met een ischias behandeling. Voor uzelf is het heel belangrijk om in beweging te blijven en eventueel medicijnen te gebruiken bij ernstige pijn. Bij ischias heeft u vooral last van de onderrug. Dit is dan ook de plek die de fysiotherapeut zal behandelen. Verder leert u van de fysiotherapeut oefeningen die u thuis kunt uitvoeren. Dit is erg belangrijk, want zo blijft u in beweging op een verantwoorde manier en dit versnelt het herstelproces.