Hoe kunt u een tennisarm het beste behandelen?

Een tennisarm, ook wel tenniselleboog genoemd, komt best vaak voor en kan diverse oorzaken hebben. De officiële naam van een tennisarm is epicondylitis lateralis en betreft de peesaanhechting aan het buitenste uitsteeksel van de elleboog. Dit gedeelte is geïrriteerd en wellicht ontstoken. De oorzaak van een tennisarm kan verschillend zijn. U kunt eenmalig uw elleboog te zwaar hebben belast, maar het kan ook gaan om lichtere werkzaamheden. In dit geval ontstaat een tennisarm door langdurige belasting of een repeterende belasting. Misschien dat u voortdurend achter een pc zit, dan kan het langdurige gebruik van de muis een tennisarm veroorzaken.

Wat voor klachten kunt u zoal ervaren met een tennis arm?

U heeft voortdurend, gedurende de dag of af en toe pijn aan de buitenste zijde van de elleboog? Dan heeft u vrijwel zeker een tennis arm. In de meeste gevallen zal het niet enkel bij pijn aan de elleboog blijven. Misschien dat uzelf al de ervaring heeft dat de pijn kan uitstralen naar de onderarm, de pols de hand. Eigenlijk is iedere vorm van beweging pijnlijk. U voelt uw elleboog en/of arm bij het optillen van voorwerpen tot het geven van een hand. Een tennis arm kan ook de nodige nachtrust verstoren. Tijdens de nachten kan de pijn opspelen, waardoor u de slaap niet kunt vatten. Fysiotherapie is zeker iets wat u moet overwegen.

Een tennisarm met fysiotherapie behandelen

U kunt doorverwezen worden door een arts, maar u kunt ook zonder doorverwijzing de fysiotherapeut bezoeken. Bij de fysiotherapeut zijn diverse soorten behandelingen mogelijk. Zo kunt u massagebehandelingen krijgen of een manuele therapeut behandelt uw tennisarm met manuele fysiotherapie. Ook krijgt u oefeningen mee naar huis, zodat u zelf thuis kunt oefenen om pijnklachten te onderdrukken. De fysiotherapeut kan ook dry needling voorstellen. Deze techniek blijkt ook goed aan te slaan bij een tennisarm. Na enkele behandelingen zult u zeker al verbetering constateren.