Wat kunt u doen tegen hardnekkige nek- en schouderklachten?

Heeft u regelmatig last van uw nek en schouders? Net zoals veel Nederlanders die dit ook ervaren, zult u zich waarschijnlijk niet direct onder behandeling stellen. Veel mensen denken dat het maar tijdelijke klachten zijn die snel vanzelf overgaan. Gelukkig is dit ook vaak het geval, maar lang niet altijd. Als u ook had gehoopt dat u snel van uw nek- en schouderklachten af zou zijn, maar er nog steeds mee rondloopt, dan is het verstandig om een afspraak met de fysiotherapeut te maken. Er zijn namelijk diverse behandelingen, waarbij nek- en schouderklachten zeer zeker verholpen kunnen worden.

kaakfysio

Hoe ontstaat nek- en schouderpijn?

Het komt eigenlijk niet zo vaak voor dat nek- en schouderpijn medisch behandeld moet worden. Er zijn dan geen ernstige medische klachten. Het is namelijk een feit dat de meeste klachten van nek- en schouderpijn worden veroorzaakt door spanning en stress. De nek en schouder zijn nu eenmaal gevoelige regio´s waar de spanning al snel voor verkramping zorgt. Ook een verkeerde houding ten opzichte van de nek en schouders, is een veel voorkomende oorzaak. Dit zijn redenen waarvoor u helemaal niet naar een arts hoeft te gaan. Als u hiervoor een afspraak maakt met de fysiotherapeut, dan zijn uw klachten snel verdwenen.

Welke nek- en schouder behandeling?

Welke nek- en schouder behandeling het beste voor u is, is afhankelijk van de oorzaak. De fysiotherapeut zal de oorzaak eerst proberen vast te stellen. Als de klachten komen door een verkeerde houding, dan krijgt u houdingstherapie. Zo leert u uw houding te veranderen, zodat u geen klachten meer zult krijgen. Bepaalde klachten kunnen ook heel goed met manuele therapie of Mulligan therapie worden verholpen. Met dry needling worden cruciale plekken in uw nek en schouders plaatselijk behandeld en dit zorgt vaak voor uitstekende resultaten. Ook leert u bepaalde ontspanningsoefeningen, zodat u voorkomt dat spanning in uw nek en schouders gaat zitten.