Wat is een frozen shoulder en wat kan er tegen gedaan worden?

Klachten aan de schouder heeft iedereen wel eens, maar ervaart u al langdurig klachten en merkt u dat u ook last krijgt van een verstijfde schouder? Dan kan het zomaar zijn dat u te maken heeft met een frozen shoulder. In de schouder zit een gewricht dat in verbinding met de bovenarm staat. Om het gewricht soepel te laten lopen, zit er om het gewricht een gewrichtskapsel. Het is een ontsteking in het gewrichtskapsel dat de klachten van een frozen shoulder veroorzaakt. Een frozen shoulder kan erg lang duren en is nagenoeg niet te voorkomen.

Hoe kan bij een frozen shoulder fysiotherapie helpen?

Een frozen shoulder is dus een ontsteking die u niet tegen kunt houden. Een frozen shoulder overkomt u en u moet door dit proces. Uiteindelijk zal een frozen shoulder genezen, maar dit kan wel langer dan een jaar duren. Tijdens het proces doorgaat u enkele fasen. Zo zult u eerst pijn ervaren aan de schouder, met eventueel uitstraling naar de bovenarm. In een andere fase komt hier stijfheid van de schouder bij kijken. Pas daarna volgt de fase van genezing, waarbij de pijn minder wordt en ook de stijfheid zal afnemen. Fysiotherapie kan in alle fasen van het proces behulpzaam zijn om zo weinig mogelijk klachten te ervaren en zoveel mogelijk mobiel te blijven.

Met een frozen shoulder fysio volgen

Tijdens het proces die u ondergaat met een frozen shoulder, is fysio een goede methode om minder last te hebben van pijn. Het is erg belangrijk om de schouder gewoon te blijven bewegen, uiteraard binnen de mate die u kunt. U moet nooit de pijngrens overschrijden. Vooral als de schouder stijf wordt, is bewegen zeer belangrijk, anders wordt u belemmert in uw dagelijkse bezigheden. De fysiotherapeut zal uw schouder wanneer wenselijk behandelen. U leert oefeningen hoe u zelf op een verantwoorde wijze uw schouder kunt blijven gebruiken. Zo komt u het gehele proces door zonder teveel overlast te ervaren.