Zorg dat whiplash niet lang blijft voortduren

Misschien wel het meest bekende probleem met de gezondheid na een auto-ongeluk, is een whiplash. Dit is vooral het geval bij een kop-staart ongeval, waarbij u van achteren wordt aangereden. Tijdens de knal wordt het hoofd van voren naar achteren geslingerd en dit kan de spieren en banden in uw nek beschadigen. Omdat de nekspieren sterk zijn, kan een arts niet direct altijd een whiplash constateren en kunt u later alsnog klachten krijgen. Is dit ook het geval voor u? Maak dan een afspraak met de fysiotherapeut. U kunt namelijk op onbegrip stuiten en de fysiotherapeut neemt uw klachten wel serieus.

Wat zijn de belangrijkste whiplash klachten?

Er zijn tal van klachten die aan een whiplash gelinkt kunnen worden. Uiteraard is het nekpijn, maar ook hoofdpijn. De pijn kan doorstralen naar de schouders en bovenarmen of de rug. U kunt ook last krijgen van allerlei andere soorten whiplash klachten. U kunt regelmatig duizelig worden en misschien heeft u moeite om zich te concentreren? Ook vermoeidheid kan een grote rol spelen als u kampt met de gevolgen van een whiplash. Andere klachten zijn slaapproblemen, dubbel zien of zelfs angststoornissen. Gemiddeld genomen geneest een whiplash naar ongeveer zes weken. In het ergste geval kan een whiplash zeer lang duren, soms zelfs jaren. Laat het niet zover komen en laat u door een fysiotherapeut behandelen.

Wat is een goede whiplash behandeling?

Een whiplash behandeling bestaat uit een combinatie van verschillende behandelingen. U kunt manuele fysiotherapie krijgen, waarbij de manueel therapeut uw nek behandelt. Daarnaast is houdingstherapie ook erg belangrijk. Als u namelijk pijn ervaart in de nek, dan neemt u ook een verkrampte houding aan en dit kan de klachten verergeren. U leert dan welke houding u het beste kunt aannemen en welke oefeningen nuttig zijn. Met de juiste behandelingen, zal het mogelijk zijn om snel weer van een whiplash af te komen.