Op welke plekken heeft u rugpijn?

Rugpijn ontstaat vaak als mensen hun rug overbelasten. Door bijvoorbeeld het zwaar tillen kan het ineens in de rug schieten. In veel gevallen gaat het om tijdelijke rugpijn die vanzelf overgaat. Maar dit is niet altijd zo. Soms kunt u ook rugpijn hebben zonder dat u uw rug heeft overbelast. Een zeer veel voorkomende vorm van rugpijn is een hernia. Dit is het geval als een tussenwervelschijf uit is gaan puilen. Soms is een operatie nodig, maar vaak ook niet en kunt u zich met fysiotherapie na een tijdje weer fit voelen. Chronische rugpijn komt wel eens voor bij ouderen die versleten rugwervels hebben. Hoewel slijtage niet te verhelpen is, kunnen klachten wel verminderen met fysiotherapie.

Wat kunt u doen bij pijn in de rug?

Natuurlijk zult u bij pijn in de rug het liefste zo rustig mogelijk aan willen doen. Dit ook aan te raden, want overbelasting of over uw pijngrens gaan is nooit goed. Maar helemaal stil zitten hoeft niet en is ook niet aan te raden. In beweging blijven is namelijk altijd het beste. Als uw rugklachten geen medische behandeling nodig hebben, maar u blijft af en toe of soms voortdurend last houden van rugpijn, ga dan naar een fysiotherapeut. Een deskundige fysiotherapeut kan een goede diagnose stellen en u vertellen wat de beste behandeling is of wat uzelf kunt doen. U hoeft met rugklachten nooit te blijven rondlopen, er zijn altijd behandelingen mogelijk.

Door middel van fysiotherapie pijn aan de rug voorkomen

Als u chronische rugpijn heeft door artrose of een andere aandoening, dan zult u al snel geneigd zijn om met uw klachten te leren leven. Hoewel bepaalde vormen van rugklachten blijvend zijn, is het wel degelijk mogelijk om ernstige pijnklachten te verminderen of zelfs te voorkomen. De fysiotherapeut kan u op verschillende manieren behandelen en zal ook u bepaalde oefeningen leren. Zo kunt ook thuis door een bepaalde houding aan te nemen, klachten zoveel mogelijk voorkomen.